Followers

Thursday, January 26, 2012

Hah, kau PATI ?!



Assalamualaikum :) [jgn lupa jwb] . kali ny saya (sje tuka KGND) mo bicara ttg bgc scar . cuba lihat pd lengan kiri masing-masing, nampak tak parut tu? haa , tu lah bcg scar namo ea .. masa bayi lagi SEMUA dapat suntikan nyh dan akn disuntik sekali lagi apabila menginjak ke umur 12 tahun . dulu nurse akan bakar dulu jarum uh before suntik kita tp bermula batch 1994, dah tiada lagi bakar jarum . bertuah kan kita -.-' [sape setuju angkat tgn!] .



Hakikatnya sbnrnye saya tiada parut tu . dah lama dah perasan tapi masa tingkatan 5 baru lah otak ni memerah keringat menyebabkan saya tertanya-tanya,,


me : kenapa korang ada parut ni?


you : eh, memang semua ada parut ni .


myself : tapi aku takde pun (smbil b'fikir sesuatu)


you : betul ke? (smbil melihat lengan saya)
        Aah la, kau takde parut tu .


and i : ...






dan kerana itu semasa di tingkatan 5 , saya bertemu muka dengan guru PJK saya untuk b'tanya mengenai hal ini . Hasilnya, BCG SCAR WAJB ADA PADA SEMUA WARGANEGARA MALAYSIA ==' . klonkusinya, saya diarah untuk pergi membuat suntikan tersebut .


nurse : tahan ea, tak sakit ni .


me : senyap tanpa bicara .


nurse : saya suntik di bawah kulit . nanti dalam seminggu baru scar terbentuk . Jangan garu suntikan ni .


me : okay . 


*after 3 months ..




[tuka KGND jap] . tgn kiri aku dah ase kebas dah, macam dah nak tak berfungsi . i felt worried and not just a minute i rushed to klinik terbabit to meet the nurse or the doctor again but it turned into fiasco . the doctor had an mc that day so i turned back to school and learned like usual until one day when the scar mula bernanah .




i thought my scar will be like this .
tp jd mcm ny :'(


dan suatu hari, aku terhimpit scar yg tak berapa nak scar uh . Hahah hm . sukati lah apa nak jadi , i dah malas nak amik kisah tentang scar uh cuma skrg, scar uh macam nak hilang dah :( ..





dan, cuba baca blog Aqilah Johari ataupun di http://drzubaidi.com/blog/?p=2506 ni . Beliau sendiri menekankan bahawa bcg scar uh AMATLAH PENTING bagi semua warganegara Malaysia . bak kata cikgu PJK aku , 'Awak bukan dikira warganegara tau kalau takde scar ni' ==' .. Macam mana ni ??


cuba cari resolusi ,
destini.hlovate :')



No comments:

Post a Comment