Followers

Friday, August 17, 2012

hakikat itu perit -___-'

first and foremost ,,, result upu keluar dah :D .. fuhh3x, haritu semak keputusan matrik, alhamdulillah, dapat matrik kuala pilah . tapi hati tetap terasa cam taknak smbung blaja situ . nak tengok peluang lain . and so inilah harinya . tapi ............


'Maaf, permohonan anda tidak berjaya' .

terkedu aku . betul ke ni ? berkali-kali aku semak dan keputusannya tetap sama . permohonan tidak berjaya . aku cuba buat rayuan, tapi tetap tak dapat . ikhtiar cara lain pun terasa macam useless je . tetap tak dapat . then aku cuba apply permohonan belajar di luar negara melalui beberapa medium ; maybank, medicmesir , MAINS , biasiswa peneraju tunas potensi , yayasan munarah ..... berita gembiranya kat sini adalah ,, semuanya aku tak dapat @ nyaris-nyaris dapat :'(  . seolah-olah Allah cuba memberitahu, ini bukan masa yang sesuai untuk ke mana-mana [ luar negara ] maka Dia limitkan pilihan yang ada . konklusinya, aku HANYA dapat tawaran matrik SAHAJA . harap maklum ^^ .

nak taknak, haruslah aku daftar sana gak kan . well, bukan sepenuh jiwa dan raga aku kat situ masa pendaftaran tapi aku gagahkan gak diri aku . aku pesan kat diri aku, 'mungkin ny lorong yang Dia cuba tunjukkan , bersyukur . ini yang terbaik Dia beri , alhamdulillah . ini pun sebagai salah satu medium untuk ubah diri kita, ubah cara belajar tu . jangan malas ! result pmr, result spm, jadikan tu sbg dorongan untuk lebih berjaya' . yeah, aku pesan agar aku tak lupa ^^ .

minggu pertama, minggu orientasi :
setiap group dibahagikan hm, paling sikit pun belas-belas je, paling maksimum 25+- satu kumpulan .itulah kumpulan mentor-mentee, itulah dq2 kelas kami ... -.- , i thought mentor-mentee and dq kelas akan berbeza tapi tak pulak . aih. okay, back to the story . mine ada 2 chinese, Ying (girl) and Yang (boy) . ketua dan penolong . sangat berdedikasi ouh mereka (Y) tapi malangnya orang Melayu macam kita tak ramai macam mereka .. seminggu kitorg diorientasikan, sampai dah hafal lah mana budak2 ny tinggal uh bagai ~ haha .

me : hm, nama saya Afifah Hanani binti Rosdi , asal dari seremban, recent school saya smka pedas .. saya anak yang ke ,,, hm, ce teka ;D

madam wein : awak anak bongsu eh ?


me : pergh, comel sangat tu kalau saya anak bongsu . haha . taklah cikgu . ce teka lagi .


madam wein : awak anak yang ke berapa ? 


me : [aikk?? haha] saya anak tengah cikgu .


madam wein : ouh, dpd berapa adik-beradik? 3? 5?


me : 12 . 1 mak, 1 ayah ^^ 


madan wein : fehh ramainya ~,~


itula serba sedikit scene ta'aruf kami :D  . walau apepun , masa ni aku masih tak kenal semua . yeah, normallah tu kan . yang aku kenal pun masatu, hm,, suzanna, filzah, ying, yang, wazir, aina, azimah,,, yang lain-lain tu terkedek-kedek aku nak ingat nama, sorry =='

minggu kedua, kitorang dah mula belajar ! 
kumpulan aku dapat modul 1 semuanya, kuliah C [S1CP7] . untuk makluman, masa ni modul 1 ada 6 kuliah, kuliah A,B, dan C ada 8 kelas manakala kuliah-kuliah lain ada 5 kelas . alhamdulillah, memang aku nak pun modul 1 :)  . bersama-sama dalam kuliah ny , ehem, ada syafiqah razali [S1CP4 kalau tak silap] , atiqah hidir [S1CP1] , amir afiq [S1CP2], ameng [S1CP2] , zuhid [S1CP8] , amoi (bahirah rusli) [S1CP2] ,.. yang lain-lain tu kalau ada tapi aku tak mention, sorry, aku tak perasan ! Alhamdulillah, aku dapat kuliah yang pelajarnya semua kuat belajar . masuk masuk kuliah je terus bukak buku , belajar sambil tunggu lecturer datang, datang kuliah pulak awal sangattt (serius tak tipu !) , then kalau barang terjatuh (common sangat) dyorg cepat-cepat nak tolong angkatkan. terharu~ thumbs up wehh . bangga aku dok kuliah tu . cikgu pun baik-baik je . ada beberapa hal, kitorg diberi sedikit kelonggaran berbanding kuliah A @ B (taktau cerita kuliah lain) . hantar lab report pulak seminggu lepas tu ....

minggu ketiga, terasa ukhuwah kami :') .
yep, walaupun baru masuk minggu ketiga tapi kitorg rasa macam rapattt sangat, macam dah lama kenal je . dah boleh gurau-gurau, gelak-gelak , haha , baru tahu di sebalik muka chomell korg tu, korg pandai buat lawak :D . tapi tak sangka, itu minggu terakhir kitorg akan bersama sebagai satu kelas . last moment . jumaat tu, kuliah terakhir kuliah maths, lecturer encik hairon azman bin adanan . 

lecturer : okay, kita kena habiskan cepat-cepat ny, kejap lagi PPHEP nak masuk. ada pengumuman untuk korang .

kami : haa? alaa ~~ (dalam hati Tuhan saja yang tahu , punyalah kitorg berdoa moga-moga ia tiada kaitan dengan pembubaran kelas) . 


semua mula tak fokus belajar dah, lebih-lebih lagi budak2 kelas aku -.- .

lecturer : okaylah, kita berhenti sini ya . sebenarnya, pengumuman tu boleh je saya sampaikan tapi saya tak sampai hatilah (sambil mengesat air mata yang hampir menitis) .

kami : *suasana hening . apa maksud cikgu sebenarnya ny ?


PPHEP mula melangkah masuk .

PPHEP : assalamualaikum w.b.t. dan selamat tengahari . sebenarnya pengumuman ny untuk kuliah kamu je, tak melibatkan kuliah-kuliah lain . sebab tu kamu je yang tak balik lagi, orang lain dah balik dah . okay, ny saya nak bagitahu, ada kelas yang terpaksa dibubarkan sebab ramai sangat yang tukar dari modul 1 ke modul 2 & 3 . kelas yang terpaksa dibubarkan ; praktikum S1CP6, S1CP7, dan S1CP8 . jadi kelas-kelas yang terlibat lepas ni sila semak nama anda di One Stop Centre (OSC) dan ambil jadual baru. terima kasih .

lecturer kami tak mampu nak cakap apa-apa, terasa akan kehilangan kami. 
kitorang apatah lagi, dada dah sebak, tinggal nak hambur je airmata ny . mujur aku bawak dslr , dapat rakam momen terakhir bersama mereka .

me : hah, sape menangis aku zoom kamera ny kat korg . haa ~ 


aha, aku tak sangka guys yang menangis dulu walaupun dyorg masih cuba nak cover . terharu wehh . first time aku tengok lelaki menangis depan mata aku sendiri. sangat-sangat terasa betapa rapatnya kitorg sebenarnya :') .

minggu keempat , berada di kelas baru -_____-'
kelas baru, S1AP8 . agak kekok sebenarnya . daripada 23 pelajar kelas aku, 8 orang masuk kuliah A, the rest masuk kuliah B tapi pecah lagi 2 kelas , S1BP4 dan S1BP7 (kelas beyon) . sepanjang seminggu aku perhatikan mereka-mereka , sapanjang seminggu aku buat perbandingan . maka resolusinya, budak2 kuliah A seolah-olah tak teringin nak berebut tempat duduk palinggg hadapan dalam dewan kuliah . nak terasa datang awal ke kuliah apatah lagi . lepas habis tutorial / amali , walaupun habis kelas lambat, mereka tetap berlengah ke dewan kuliah . itu satu perkara yang sangat mengecewakan .

kedua, action mereka di dewan kuliah TAK SAMA sepertimana kuliah C . maaf, bukan nak memburukkan tapi cuma membuat perbandingan agar anda yang terasa ny berubahlah kalau perlu . Malu lah sikit pada non-muslims ... kuliah A ny masuk masuk dewan kuliah je, ya, buku depan mata, atas meja, tapi itu cuma sekadar buka . lebih borak daripada belajar . okay, itu aku tak berapa kisah, masa depan sendiri, pandai-pandailah. Lagipun lecturer dah banyak kali tegur, korg je yang tiba-tiba jadi tuli . maaf kalau bahasa tu kasar. but please lah , TOLONG PERLAHANKAN VOLUME ANDA ! pencemaran bunyi, harus dibawa ke kementerian ny ==' .

ketiga , korg seolah-olah takde perasaan. barang kitorang terjatuh je korang boleh buat tak perasan ?! haihh , sabar jela ~ 

keempat, korang macam tak hormat cikgu . cikgu sedang sampaikan ilmu tu tapi korang boleh lagi berborak kat belakang tu . kecewa aku dengan perangai korang . melayu tak melayu, cina tak cina, indian tak indian,, sekali cikgu tak redha ilmu dia, korang genius tahap gaban mana pun, time peperiksaan nanti confirm blank . percaya cakap aku .

kelima , lu pikir la sendiri . aksi korang tu hampir membuatkan aku tukar modul, or at least tukar ke Program Dua Tahun (PDT) . kecewa . menyesal . tapi apa boleh buat . ini satu dugaan, satu cubaan , aku kena tabah supaya kawan-kawan aku pun tak terasa down [eh, apa kena-mengena? heh.] sebab tu aku masih di sini, masih kekal berdiri . aku nak tunjukkan aku boleh, aku mampu buat, aku mampu atasinya  supaya korg terasa tercabar dan cuba untuk menyaingi aku setidaknya .

ironinya , hati aku masih belum dapat terima hakikat sepenuhnya . hati ni masih kekal keras , nak terasa rapat dengan korang pun susah . it takes a long distance , eh , a long time . sangat . sorry kalau aku ny annoying [selalu sangat mcm tu =='] , sorry atas salah silap aku . sepatutnya , seharusnya aku dah boleh sesuaikan diri tapi bila masuk kelas baru, aku kena bermula dari kosong . bermula macam hari pendaftaran haritu cuma kali ni ada counter shock . ehem . yes, counter shock -.- ...

end of story .
imnyhlovate ~

3 comments:

  1. pipo, bertahan ya, Allah uji pd hamba nya yg mampu sahaja.

    ReplyDelete
  2. yeah pipo. saba ek. aleh dorang tu bajet je tu nnt dah dapat result ups baru dorang tau langit tu rendah ke tinggi. anyway goodluck.

    ReplyDelete
  3. tough pipo ~ mane2 rezeki Allah tak pernah rugi ^^

    ReplyDelete