Followers

Saturday, August 5, 2017

Berpedangkan Lidah

Assalamualaikum. Halo-halo Lullaby!

Haa. Terkejut, tersentak ke baca tajuk kat atas. Omo! Ape maksud 'berpedangkan lidah'? Sebelum tu, meh sini nak tanya.

Pernah dengar tak ayat 'kata-kata tu lagi tajam daripada pedang'? Inilah dia hiperbola metafora yang aku cuba maksudkan. Masih takpaham ke? Alamak, tampar diri satu kali please. Hahaha.

Secara bermadahnya, 'berpedangkan lidah' bermaksud segala sindiran, kata-kata tajam lagi menghiris sanubari yang ditujukan kepada individu sama ada secara sengaja atau tidak sengaja mahupun sama ada dalam keadaan marah ataupun rasional. Giteww.

Masa aku sekolah menengah rendah dulu, ni lah perangai aku, jadikan lidah sebagai pedang dan muka bertalam-talam umpama gunting dalam selimut. Aku ego. Dan ego aku sangat tinggi mengalahkan hidung aku yang ketot montot. Aku rasa aku sorang je yang betul. Aku sorang je yang boleh buat keputusan sama ada kau betul atau salah. Aku je yang boleh tentukan ape yang kau akan atau perlu buat lepasni. Omo. Dah macam diktaktor bunyinya. 

Iye. Itu aku. Dahulu.

Dan setiap manusia itu pabila diberikan peluang untuk berubah ke arah yang lebih baik, jangan kau halang. But instead, be their backbone segala bone sampai kau boneless (gelak jahat dalam hati. kahkahkah) coz they really need it, badly.

Sebagai konklusi, walau macammana dan apepun yang kau katakan untuk katakan itu diri kau dan bahawasanya kau takleh berubah, kau tipu. Kau tipu diri kau, kau tipu secebis hati kau yang baik tu. Sebabnya, kalau aku yang namanya manusia macam kau ni boleh jadi lebih baik daripada seploh kali semalam, apetah lagi kau. Takpercaya? Meh cuba.

No comments:

Post a Comment